Tuning mechaniczny i chiptuning
Autorem artykułu jest Łukasz Wolff
Pewnie większość zdaje sobie sprawę z tego, iż jest wiele rodzajów tuningu ja opisze po części dwa z nich. Jest to opis dość krótki, jednak podaje w nim kilka informacji dla kogoś niezorientowanego.
Tuning Mechaniczny i Chiptuning
Tuning mechaniczny są to modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego, dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych. Modyfikacje układu napędowego i paliwowego mają na celu otrzymanie większej mocy, większego momentu obrotowego, a dzięki temu osiągnięcie większych przyspieszeń i większej prędkości maksymalnej.
Zalicza się do niego:
-wymiana tłoków i korbowodów na kute (zwiększenie wytrzymałości tych elementów),
-montaż intercoolera (w silnikach z turbo),
-wymiana wałka rozrządu na sportowy,
-wymiana gaźnika,
-zastosowanie filtra powietrza o zwiększonej przepustowości,
-planowanie głowicy (celem podwyższenia stopnia sprężania),
-zastosowanie tłumika o obniżonym poziomie oporów przepływu spalin,
-polerowanie i prostowanie rur układu dolotowego i wydechowego,
-zwiększenie średnicy rur układu wydechowego,
-zamontowanie turbosprężarki (dla bezpieczeństwa również zaworu blow off),
Tuning elektroniczny (chiptuning) ma cel podobny do tuningu mechanicznego, ale z uwagi na to, że dotyczy zmian oprogramowania elektronicznego modułu sterowania silnika (ECU), może być wyróżniony jako osobna kategoria. Dzięki zmianom oprogramowania można zmienić:
-prędkość maksymalną,
-maksymalne obroty silnika,
-doładowanie,
dawkę paliwa dostarczaną silnikowi,
-kąt zapłonu,
-kąt i czas wtrysku,
Producenci silników spalinowych pozostawiają pewną rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa jednostki napędowej w przypadkach bardzo wysilonej pracy lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty mocy dla silników wolnossących to ok.5% oryginalnej mocy, dla silników doładowanych 20% a nawet 50% nominalnej mocy. Najmniejsze korzyści, a więc i mały przyrost mocy jest w silnikach wolnossących. W Takich jednostkach nie należy się spodziewać więcej niż 7 do 10%. W zdecydowanie lepszej sytuacji są właściciele benzyniaków z turbosprężarką. W tych jednostkach moc i moment obrotowy można zwiększyć bez trudu o 25%.
---Więcej na moim blogu
www.tuning-wolfik.blogspot.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz